Nõustamine ja mentorlus

Lapsevanemate nõustamine.
Huvitaval kombel on mul töö-alaselt nõustamist väga vähe ette tulnud, tahaks uskuda, et see tuleneb sellest, et saame lastevanematega pidevalt suhelda ja midagi ei ole nö üle-pea kasvanud, kõik pisimured saavad lahendatud enne kui neist saavad suured mured. Samas aga väljaspool oma töökohta pöörduvad minu poole nii lastega sõbrannad, kui ka näiteks nende sõbrannad, kurtes oma erinevaid muresid, kas siis lasteaiaga ja õpetajatega seoses või siis lapse arenguga seoses.
Samas olen hea meelega valmis läbi viima lastevanemate koolitusi neile huvipakkuvatel teemadel, eelkõige tunnen ennast tugevalt lasteaiaga kohanemise ja sõimeealiste lastega seotud teemades.

Töö mentorina:
sügis 2016 - ... - olen mentoriks meie lasteaeda tööle asunud noorele õpetajale Jessicale.

Alguses oli väga raske, sest mul ei olnud täpset ettekujutust sellest, mida ma mentorina peaksin tegema. Seetõttu panin ennast kiirelt ka TÜ mentorkoolitusele kirja. Samuti otsin internetist erinevaid materjale, kuidas ja kust peaksime alustama.
Lõpuks panime paika plaani, kus eelseisvad tegevused planeeritud etappide kaupa (http://6petajaheily.blogspot.com.ee/2017/02/mentori-ja-nooremopetaja-tegevusplaan.html) :
I etapp - keskendusime hommikusele laste vastuvõtule. Kuna töötame kõrvuti asetsevates rühmades ning oleme töös ühes vahetuses, siis saime viibida teineteise rühmades ja jälgida, kuidas kumbki hommikut alustab. Leidisme ühiselt, et oluline on oma laps tundma õppida, sest iga laps vajab hommikul erinevat lähenemist, kes tahab tulla üksi ja segamatult rühma, kes tahab kohest kontakti ja suhtlust, kes ootab, et sa pakud talle kiirelt mõne tegevuse, kes tahab natuke rahulikult "uimerdada".
II etapp - keskendusime hommikuringile. Kõigepealt viisin mina läbi täiesti ebatraditsioonilise hommikuringi, kus me ei istunud ringis maas, vaid hoopis viisime läbi aardejahi. Minu eesmärgiks oli näidata nooremõpetajatele, et on täiesti okey mõelda raamidest välja ja olla loov. Võibolla igal pool pole nii, aga meie majas on au sees olla omanäoline ja uuenduslik. Seejärel vaatlesin mina nooremõpetaja hommikuringi, millele järgnes tagasiside vestlus. Mulle väga meeldis, kuidas mu nooremõpetaja suutis laste huvi ja motivatsiooni lakke viia ja seejärel seda ka hoida (see hoidmine on teinekord veel kõige raskem). Samuti meeldis mulle väga nö argipäeva lõimimine tegevusse ehk et oli mänguasjapäev ja see oli lastel sel hetkel kõige rohkem meeles, need uhked mänguasjad, mida tahaks juba teistele näidata ja millega tahaks mängida. Õpetaja oli aga nii kaval, et lasi lastel need mänguasjad hommikuringi tuua ja kasutas neid õpetuslikel eesmärkidel.
III etapp - planeeritud on õuesõpe. Õuealaga juba ühiselt tutvumas käisime, st tegime koos mõlema rühmaga tiiru õues ja vaatasime, mida põnevat kuskil on. Õuesõpe sai valitud kahel põhjusel: esiteks ma väga armastan õues tegutsemist ja loodan ka ise midagi uut kogeda, teiseks minu nooremõpetaja natuke kardab seda õuesolekut, just ohutuse seisukohast. Püüame siis pinged maandada.


Tagasiside minu nooremõpetajalt:
Heily on mentorina väga aus, siiras, soe, abivalmis ning toetav. Minu kui algaja õpetaja mentorina võttis ta mu väga soojalt vastu ning tekitas julge ja enesekindla tunde. Ta on alati avatud kõigele ning valmis mind kuulama ja aitama vajadusel. Ta toetab ja suunab mu eneserefleksiooni oma tegevustes ja töös õpetajana. Vajadusel aitab leida lahendusi, pakub ideid või nõu – mida kuidas teha. Arvestades, et jätkasin oma ülikooliõpinguid magistris töö kõrvalt, olen tundnud mõnel hetkel, et vajan rohkem tuge või abi, siis ta toetab mind alati nii õpingutes kui ka tööl.

Mentorina tunnen tema tuge ka oma igapäevategevustes tööl. Ta käib mind vaatlemas, seejärel analüüsime koos tehtut ning siis ta tagasisidestab mind. Samas teeb ta seda peaaegu koguaeg, sest saan talle rääkida kõigest ja ta on alati valmis mind kuulama ja aitama. Vähemoluliseks ei pea ka ta minu tunnustamist, märkamist. Arvan, et igal algajal õpetajal peaks olema mentor, kes teda toetaks tema esimesel aastal töötades õpetajana, sest algus võib päris raske olla, kuid mina saan väga hästi toetuda temale ning samaaegselt õppida ja areneda õpetajana. Ma tunnen, et mul on Heilyga väga vedanud, et just tema on minu mentor, sest ta on suurepärane inimene, õpetaja ja juhendaja. Loodan, et kõigil algajatel õpetajatel on selline mentor nagu seda on minul.



Täiendkoolitus (viimased viis aastat):
2016/2017 - Mentorkoolitus Tartu Ülikoolis (160 tundi)
04.10.16 ja  16.11.16 - Tegevuste vaatlus ja analüüs, Tartu Ülikool, maht 16 tundi, koolitajad Pihel Hunt ja Airi Niilo
8.09.2016 ja 20.10.2016 - Refleksioon ja tagasisidestamine koolieelse lasteasutuse õpetaja töös praktika juhendajana, Tartu Ülikool, õppejõud Airi Niilo, Egle Säre

No comments:

Post a Comment